PENGEMBANGAN MEDIA EDUCAPLAY UNTUK MENINGKATKAN MUFRODAT SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • nunik Zuhriyah IAI Badrus Sholeh Kediri
  • Yulin Nada IAI Badrus Sholeh Kediri
  • M Zunaidul Muhaimin IAI Badrus Sholeh Kediri

DOI:

https://doi.org/10.63230/almuttaqin.v6i1.249

Keywords:

Educaplay, Development, Mufrodat

Abstract

Education play is a website-based learning platform used to create educational games that can be used interactively by teachers and students. This research aims to develop game-based interactive learning media through the EducaPlay platform to improve students' Arabic language skills at Elementary Schools . The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The object of research was taken from class V students of MI Bustanul Mu'min Kediri with a total of 20 students. Data collection methods using observation, interviews, documentation, questionnaires and tests. The results of this study show that the EducaPlay game is effective in improving students' Arabic language skills with a significant increase in learning outcomes after using this media. Product Desain validation on educaplay game learning media is 89% with a valid category, while the  material validation is 84%.

References

Abdullah Najib. (2024). Analisis Keterampilan Kolaborasi Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Games Educaplay Pada Pembelajaran Ipas.

Alvisar, Dyo, and A. Malik Malik. 2016. “Making Hopscotch Game To Learn Vocabulary For Elementary School Students.” Inovish Journal 1(2): 61–76. doi:10.35314/inovish.v1i2.84.

Azhar Arsyad. (2000). Media Pengajaran. Raja Grafindo Persada.

Durtam, Durtam. 2022. “Implementasi Model Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Berbasis Tema Pada Anak Usia Dini.” AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak 8(1): 98. doi:10.24235/awlady.v8i1.9773

Ega Dianita. (n.d.). (2024). Pengembangan Game Educaplay Sebagai Media Pembelajaran Pkn Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Talang Padang. Universitas Muhammadiyah Pringsewu, 276–277.

Ibrahim Fachruddin Nurhudan. (n.d.). (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Educaplay Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar.

Irvian Satria Prayoga. (n.d.). (2024). Peningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Educaplay Froggy Jumps Pada Pembelajaran IPAS Kelas V SDN 5 Panjer.

Islam, Fahrul. 2022. “Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hafalan Mufradat Siswa Kelas V Sdi Integral Luqman Al Hakim 02 Batam Tahun Ajaran 2021-2022.” 2(2).

Juwanda Prayuda. (n.d.). (2024). Mengasah Kemampuan Kognitif Siswa Sekolah Dasar dengan Media Board berbasis Game Educaplay.

Miatin rachmawati. (n.d.). (2024). Arabic speaking Skill using the educaplay “froggy jumps” Application.

N Zuhriyah, MZ Muhaimin. (2024). Development of Hopscotch Learning Media to Improve The Mufrodat Mastery of Student in Elementary School. ICIE: International Conference on Islamic Education.

Nana Syaodih Sukmadinata. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.

Nunik zuhriyah. (n.d.). (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab.

Punaji Setyosari. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan (Kencana Prenadamedia).

Silvia Dwi Rahayu. (n.d.). (2024). Penerapan Game Based Learning Educaplay Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar.

Sulfikar, Sulfikar and Nurul Fawzani. 2023. “Pemanfaatan Instagram Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa.” Jurnal Tahsinia 4(1): 19–27. doi:10.57171/jt.v4i1.337.

Downloads

Published

2025-01-30

How to Cite

nunik Zuhriyah, Yulin Nada, & M Zunaidul Muhaimin. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA EDUCAPLAY UNTUK MENINGKATKAN MUFRODAT SISWA DI SEKOLAH DASAR. Al-Muttaqin : Jurnal Studi, Sosial, Dan Ekonomi, 6(1), 65–75. https://doi.org/10.63230/almuttaqin.v6i1.249

Issue

Section

Articles