Strategi Manajemen Program Unggulan untuk Meningkatkan Prestasi Santri (Studi Kasus TPQ Ashabul Qur’an Watesnegoro Ngoro Mojokerto)
Keywords:
Manajemen, Program Unggulan, TPQ, Prestasi Santri, Pendidikan IslamAbstract
This study aims to analyze the management strategies of flagship programs implemented in TPQ Ashabul Qur’an, Watesnegoro, Ngoro, Mojokerto, to improve students' achievements. The main issue addressed is how the management of these flagship programs fosters optimal performance of students in various competitions at village, district, and regency levels. The research employs a qualitative approach with a case study method, involving interviews, observations, and document analysis. The findings reveal that the TPQ's success is supported by flagship programs such as Tahfidz Juz 30, character-based Islamic learning, and diverse extracurricular activities. Effective management strategies include intensive learning monitoring, parent involvement in the learning process, and a supportive religious environment. The implication of this study underscores the importance of strategic planning and value-based Islamic management to enhance the quality of education in TPQ.
References
Aggisni, R., Masripah, M., Munawaroh, N., & Saifullah, I. (2024). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Pondok Pesantren Modern (Penelitian di Pondok Pesantren Modern Al-Mashduqi Garut). Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 3565-3588.
Alfiandrizal, A., Sesmiarni, Z., Devi, I., Syafitri, A., & Simbolon, A. M. Y. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Di MTS Negeri 2 Agam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14386-14397.
Dono, B. E. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam meningkatkan prestasi siswa. Guepedia.
Hakim, L. (2023). Analisis SWOT dan Pemetaan Strategi Lembaga Pendidikan Islam:(Studi di SMAN 1 Bungo Provinsi Jambi). Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 1(2), 39-58.
Hendrawati, T. (2025). Manajemen Mutu 5.0 untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam. PT. Penerbit Qriset Indonesia.
Herdiansyah, R. E., Amanda, T. N., Dania, P. R., Zahara, S., & Anggraeni, R. N. (2025). Analisis Peran Kegiatan Kurikuler Dalam Meningkatkan Pemahaman Kognitif Santri Di MA Jâ-Alhaq Kota Bengkulu. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4(2), 3216-3226.
HUDA, S. (2022). KEPEMIMPINAN VISIONER KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARENESS QUALITY: STUDI KASUS DI MIN 4 MADIUN (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO).
Nurhalimah, N., Darmiyanti, A., & Rukajat, A. (2024). Strategi Kepala Sekolah dalam Manajemen Pembiayaan Pendidikan di MTs Mathla’ul Huda Cikande Karawang. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 375-380.
Nuryani, L. K. (2024). Manajemen Mutu Berbasis Pendidikan Karakter. Indonesia Emas Group.
Rahmawati, N., Muna, N., & Puspitasari, D. STRATEGI PEMASARAN PONDOK PESANTREN SYUBBANUL WATHON 2 BANDONGAN DALAM MENINGKATKAN JUMLAH SANTRI BARU TAHUN 2023/2024 MARKETING STRATEGY OF SYUBBANUL WATHON 2 ISLAMIC BOARDING SCHOOL BANDONGAN IN INCREASING THE NUMBER.
Rosadi, N. A., Alwi, R., & Riva’i, F. A. (2024). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Al-Falahiyah Puraseda. TADBIRUNA, 3(2), 35-49.
Subhan, S., & Afiyah, I. (2024). Speaking harmony: Teacher-santri communication style for moral value optimization at MA Ribhul Ulum Demak. Maktabah Reviews on Sustainable Development Goals, 1(01), 43-72.
Syafaat, W. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Tenaga Administrasi Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Favorit Pungging Kabupaten Mojokerto. Al-Muttaqin: Jurnal Studi, Sosial, dan Ekonomi, 1, 120-138.
----------, (2022). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Pendidikan Berbasis Pondok Pesantren di MTs. Sabilul Muttaqin Pungging Kabupaten Mojokerto. Jurnal Al-Murabbi, 7(2), 221-230.
Tiyas, M. C., Indiarti, K., Marzuki, M. H., Susanti, A. P., & Khadavi, M. J. (2024). STRATEGI OPTIMALISASI PEMBERDAYAAN SUMBER DAYA MANUSIA MENUJU SEKOLAH UNGGULAN DI MAN 2 KOTA PROBOLINGGO. As-Sulthan Journal of Education, 1(1), 64-85.
Yuliana, Y., Suryana, S., & Saprialman, S. (2024). Manajemen Kesiswaan dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional Peserta Didik di Madrasah Aliyah Negeri 4 Karawang. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 364-369.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Al-Muttaqin : Jurnal Studi, Sosial, dan Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.